Tiedote

Kansalaisilta ruokapostia päättäjille

Ruoka-ajan tiedote
22.1.2003

Ruoka-aika-kampanjan marraskuun lopulla julkistama korttikampanja oikeudenmukaisemman kauppajärjestelmän luomiseksi ruoalle on lähtenyt rivakasti liikkeelle. Tähän mennessä internetin kautta on lähetetty lähes 500 sähköpostiviestiä, joista noin 130 ulkomaankauppaministeri Jari Vilénille (kok). Lisäksi ravintoloissa ja kahviloissa 16 kaupungissa jaossa olleita ilmaisia postikortteja poimittiin joulukuun aikana yli 34 000 kappaletta.

"Korttikampanja tarjoaa vastuullisen kuluttamisen rinnalle helpon tavan toimia globaalin epäoikeudenmukaisuuden poistamiseksi. Viestimäärästä voi päätellä, että suomalaiset haluavat hallituksen tekevän osansa oikeudenmukaisemman kauppajärjestelmän luomiseksi", sanoi Kepan tiedottaja Mika Railo.

"Sinulle, joka päätät, mitä minä syön" -sähköpostiviestejä ovat ulkomaankauppaministerin lisäksi saaneet muun muassa puolueet, kaupunkien hankintapäälliköt Espoossa, Helsingissä, Iisalmella, Jyväskylässä, Kajaanissa, Kuopiossa, Mikkelissä, Oulussa, Porissa, Tampereella, Turussa ja Vantaalla sekä lounasruokailuun erikoistuneet catering-yhtiöt Sodexho ja Amica.

Poliittisille päättäjille osoitettu viesti on selkeä: "Paras tapa vähentää nälkää on antaa kehitysmaille oikeus suojata maatalouttaan sekä tuottaa riittävästi oikeanlaista ruokaa omille markkinoilleen. Minä haluan, että Te ajatte näitä tavoitteita Maailman kauppajärjestön WTO:n neuvotteluissa."

Korttikampanja jatkuu koko kevään ja huipentuu toukokuussa Helsingin Kaisaniemessä järjestettävään kaksipäiväiseen Maailma kylässä -festivaaliin, jonka teema tänä vuonna on ruoka ja maailman nälkäongelma. Minimoi-ilmaiskortteja on seuraavan kerran jaossa toukokuussa. Sähköpostia voi lähettää koko kevään ajan kampanjan sivustolla www.ruoka-aika.net.

Ruoka-aika on 54 suomalaisen kansalaisjärjestön kampanja, joka pyrkii poistamaan nälän maailmasta. Kampanja pyrkii vaikuttamaan Suomen hallituksen politiikkaan, jotta se ottaisi paremmin huomioon köyhien maiden tarpeet WTO-neuvotteluissa. Lisäksi kampanja pyrkii nostamaan kuluttajien tietoisuutta päivittäisten kulutusvalintojen yhteydestä noin miljardia ihmistä vaivaavaan nälkään.

Lisätietoja: Mika Railo, tiedottaja, Kepa, 09-584 23 247, 040-590 3446
Lähetä viesti ihmisille, jotka päättävät mitä me syömme: www.ruoka-aika.net