Kansalaiset globbasivat yli puolet kansanedustajista

25.5.2007

Eri puolilta Suomea saapuneet äänestäjät keskustelivat yhteensä 108 kansanedustajan kanssa globaaleista kehityskysymyksistä perjantaina Helsingissä. Kansanedustajat lupasivat muun muassa huomioida ilmastonmuutoksen torjumisen kaikessa päätöksenteossa sekä varmistaa kehitysyhteistyön tehokkuuden ja määrärahojen kasvun.

Globbarit eli kehityskysymyksistä kiinnostuneet kansalaiset tapasivat kansanedustajansa eduskunnan lisärakennuksen edustalla järjestetyssä massaglobbaustapahtumassa perjantaina 25. toukokuuta. Jatkossa globbarit seuraavat annettujen lupausten toteutumista.

”Tapahtuma onnistui yli kaikkien odotuksien. Kehittyäkseen Suomen satavuotias demokratia tarvitsee tällaisia avoimia keskustelumahdollisuuksia”, toteaa Kepan viestintäjohtaja Mika Railo.

”Tämä on tervetullut, uusi formaatti. Hienoa, että äänestäjille ja kansanedustajille tarjotaan mahdollisuus vapaamuotoiseen keskusteluun”, kertoo puolestaan eduskunnan globaaliryhmän puheenjohtaja Jutta Urpilainen (sd.).

Tempauksen sadasensimmäinen globattu kansanedustaja oli ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paavo Väyrynen. Kaikkiaan kansanedustajia globattiin 108. Esimerkiksi mikkeliläinen lukiolaisluokka globbasi kaikki Etelä-Savon kansanedustajat.

Globaalit köyhyyskysymykset kiinnostivat erityisesti SDP:n, vasemmistoliiton sekä kristillisdemokraattien edustajia, joista yli 70 prosenttia saapui paikalle. Vähiten kiinnostusta oli kokoomuksen ja perussuomalaisten eduskuntaryhmissä.

Globbarit seuraavat edustajien lupauksia

Kansanedustajilta ei vaadittu ihmetekoja, vaan johdonmukaisia tekoja eri politiikanaloilla.Tapaamisissa kansanedustajia pyydettiin rastittamaan lupauskorttiin ne konkreettiset teot, jotka he aikovat toteuttaa kuluvan vaalikauden aikana.

Suosituimmat lupaukset koskivat muun muassa kehitysyhteistyön tehokkuuden ja määrärahojen kasvun varmistamista. Yli puolet kansanedustajista lupasi huomioida ilmastonmuutoksen torjumisen kaikessa päätöksenteossa.

Vaikeampi pala kansanedustajille oli polkumyyntiin johtavien maatalouden vientitukien pikaisen poistamisen varmistaminen. Tosin tätäkin tavoitetta lupasi edistää kolmannes globatuista edustajista.

Globbarit seuraavat kansanedustajien antamien lupausten toteutumista vaalikauden kuluessa.

Postikorttiterveisiä Suomen joka kolkasta

Globbarit luovuttivat edustajille myös omista vaalipiireistään keräämänsä köyhyydenvastaiset postikorttiterveiset. Yhteensä yli 5 500 suomalaista oli lähettänyt omat terveisensä.

Kansanedustajat, jotka eivät päässeet paikalle, saavat korttiterveiset sekä lupauskortin postilaatikkoonsa. He voivat palauttaa lupauksensa 8. kesäkuuta mennessä.

Globbaaminen on vaikuttamista globaaleihin kysymyksiin. Massaglobbaus on osa globbarien eli Kehitysyhteistyön palvelukeskus Kepan koordinoiman valtakunnallisen vaikuttamisverkoston toimintaa, jonka tavoitteena on nostaa kehityskysymykset yhteiskunnalliseen keskusteluun.

Tavallisten kansalaisten ja järjestöjen maanlaajuinen globbariverkosto luo poliittista painetta, jotta Suomi toimisi aktiivisemmin globaalin köyhyyden ja eriarvoisuuden poistamiseksi.

Kepa on yli 270 suomalaisen kehityspolitiikkaa seuraavan ja kehitysyhteistyötä tekevän kansalaisjärjestön kattojärjestö, joka pyrkii innostamaan suomalaisia toimimaan oikeudenmukaisemman maailman puolesta.

• Viestintäjohtaja Mika Railo, puh. 040 590 3446
  • Tiedottaja Sanna Autere, puh. 040 560 3292