Jubilee 2000: Velkatyö vasta alussa

Mika Railo
11.12.2000

Yksi kaikkien aikojen menestyksekkäimmistä kansainvälisistä kampanjoista, Jubilee 2000, on päättymässä teollisuusmaissa vuoden lopussa. Koska velan todellisten syiden purkaminen on vasta alussa, jatkavat useimmat kehitysmaiden järjestöt kampanjaa.

"Johtavat teollisuusmaat lupasivat Kölnissä 1999 100 miljardia dollaria velkojen mitätöintiin. Tämän vuoden loppuun mennessä summasta arvioidaan toteutuvan noin kolmasosa. Kansalaisjärjestöjä tarvitaan myös tulevaisuudessa varmistamaan, että hallitukset pitävät kiinni lupauksistaan", sanoi Annamari Koistinen Kepasta.

Vuonna 1996 alkanut ja yli 60 maassa toimiva kampanja keräsi velkojen mitätöintiä vaativaan vetoomukseen 24 miljoonaa allekirjoitusta 166 maasta. Kampanja yhdisti ja aktivoi yhteiskunnallisia ryhmiä kirkoista ja ammattijärjestöistä anarkisteihin. Eteläisen pallonpuoliskon maissa kampanjalla on ollut myös merkittävä rooli yhteiskunnallisen keskustelun ja demokratisoitumisen edistäjänä.

"Esimerkiksi Nigeriassa korruptio on pahentanut velkaantumista, kun aikaisemman, korruptoituneen hallituksen jäsenet ottivat lisää lainaa täyttääkseen omia taskujaan", sanoi Kepan Mosambikin toimiston tiedottaja Pia Laine. "Jubilee-kampanja on toiminut päänavaajana, joka on aloittanut avoimemman kansalaisyhteiskunnan rakentamisen näissä maissa."

Jubilee-kampanjan tavoite oli 52 köyhimmän ja pahiten velkaantuneen maan velkojen täydellinen mitätöinti. Kansainvälisten rahoituslaitosten velanvähennysohjelmat, HIPC:t ovat liian kapeita ja hitaita ongelman ratkaisemiseen. Joissakin tapauksissa ohjelmat ovat lisänneet maiden velkakustannuksia: Sambian velanhoitomaksujen on arvioitu nousevan 39 prosenttia HIPC:n takia lähivuosina. Kansalaisjärjestöt ympäri maailman ovatkin vedonneet kansainvälisiin rahoituslaitoksiin Sambian velkaohjelman muuttamiseksi.

"Kehitysmaissa velan mitätöinti nähdään vasta ensimmäisenä askeleena", sanoi Laine. "Tärkeintä on muuttaa maailmankaupan rakenteita, jos pysyvää muutosta halutaan. Siksi useat Afrikan kansalaisjärjestöt ovatkin päättäneet jatkaa Jubilee-kampanjaa. Järjestöt ovat myös huolissaan, että teollisuusmaiden kampanjoiden loppuminen saattaa lopettaa etelänkin järjestöjen rahoituksen."

Suomessa kampanja aloitti 1998 ja siihen osallistui lähes noin 80 järjestöä. Suomi tuki ensimmäisenä maana julkisesti Jubilee-kampanjaa hallituksen kehityspoliittisessa linjauksessa. Suomi on mitätöinyt velkojaan tähän mennessä 210 miljoonaa markkaa. Jäljellä noin 37,5 miljoonaa Kenian, Liberian ja Senegalin velkoja.

Annamari Koistinen
Jubilee 2000 -projektisihteeri, Kepa