Järjestöt: Suomi jatkaa kansainvälisenä vapaamatkustajana

Kansalaisjärjestöt ovat tyrmistyneitä Vanhasen hallituksen tämänpäiväisestä budjettikehyspäätöksestä. Hallitus päätti, että kehitysyhteistyömäärärahat nousevat vain noin 0,02 prosentin vuosivauhdilla, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, ettei Suomi tule saavuttamaan 0,7 prosentin tavoitetta vuoteen 2010 mennessä.
10.3.2005

"Kenen politiikkaa hallitus ajaa? Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa kehitysyhteistyömäärärahojen nostoa. Selvä enemmistö kansanedustajista allekirjoitti eilen kirjallisen kysymyksen vaatien Suomea täyttämään kansainvälisen velvollisuutensa. EU-maat, joista suurin jo osallistuu kehitysyhteistyöhön Suomea anteliaammin, ovat sopineet kehitysavun nostamisesta. Onko Vanhasen hallitus kuullut ensimmäistäkään näistä viesteistä?" kysyy Kepan kehityspoliittinen sihteeri Tytti Nahi.

"Enemmistö maapallon väestöstä elää kurjuuden rajalla. Suomi on useaan kertaa sitoutunut YK:ssa tekemään osuutensa tämän kurjuuden poistamissa. Vanhasen hallituksen mukaan Suomella ei ole varaa nostaa kehitysapuaan. Kuka laskee hinnan sille vahingolle, jonka tällainen lintsaripolitiikka aiheuttaa Suomen kansainväliselle arvostukselle tai suomalaisten turvallisuudelle?" kysyy Nahi.

"Ruotsin kansantalous on alle kaksinkertainen verrattuna Suomeen mutta heidän kehitysyhteistyöbudjettinsa yli nelinkertainen. Kuinka ruotsalaisilla voi olla varaa siihen, mutta ei meillä, vaikka Suomen talous on vahvempi ja kilpailukykyisempi kuin Ruotsin?" kysyy Nahi.

Hallituksen kaksi vuotta sitten hyväksytyssä hallitusohjelmassa sitoudutaan kehitysavun nostamiseen 0,7 prosenttiin bktl:stä vuoteen 2010 mennessä. 82 kansalaisjärjestöä vetosi keskiviikkona eduskuntaan 0,7 prosentin puolesta. Samana päivänä 110 kansanedustajaa allekirjoitti kirjallisen kysymyksen siitä, kuinka hallitus aikoo saavuttaa itse asettamansa tavoitteen. Eduskunnan täysistunto käsittelee budjettikehyksiä ensi viikon tiistaina, 15.3.

Tytti Nahi, kehityspoliittinen sihteeri, 040-772 4247
Mika Railo, tiedottaja, 040-590 3446