Järjestöt muistuttavat puolueita kuntien globaalista vastuusta Maailman ravintopäivänä

Ruoka-aika-järjestöt muistuttavat lauantaina, Maailman ravintopäivänä kunnallisvaalehin valmistautuvia puolueita kuntien mahdollisuuksista vähentää nälkää maailmasta. Järjestöt kampanjoivat neljällä paikkakunnalla pitääkseen globaaleja teemoja esillä vaalikampanjoissa.
Mika Railo
14.10.2004

Tampereen Tullikamarilla järjestetään lauantaina Reilun kaupan markkinat, joilla on värikästä ohjelmaa koko perheelle sekä alan näytteilleasettajia eripuolilta Suomea. Messuilla järjestetään myös kunnallisvaaliehdokkaille paneeli, jossa ehdokkaat joutuvat vastaamaan järjestöjen kysymyksiin. Keskustelua johtaa Ruoka-aika-kampanjan koordinaattori Miia Toikka.

“Kunnat käyttävät suurta taloudellista valtaa, kun ne päättävät ruokahankinnoista laitoksiinsa ja työpaikoille. Kouluissa, virastoissa, vanhainkodeissa ja muissa laitoksissa ostoksia pitäisi suunnata lähi- ja luomuruokaan sekä Reilun kaupan tuotteisiin, jotta nälkää saataisiin maailmasta vähennettyä”, sanoi Toikka perjantaina.

Helsingissä järjestöt ovat pitämässä yhteistä katuständiä puolueiden kanssa. Lauantain Lasipalatsin edustalle pystytettävällä ständillä kuntalaiset voivat osallistua leikkimieliseen Caffè Latte -äänestykseen, jossa otetaan kantaa kuntien velvollisuuteen vaikuttaa maailmankaupan luomiin ongelmiin. Ständilla tarjotaan myös reilut vaalikahvit. Puolueista katuständillä on ainakin Pekka Haavisto vihreistä, Kristiina Kokko kokoomuksesta, Piia Savolainen-Singh vasemmistoliitosta ja Maija Meclin kristillisistä.

Jyväskylässä ja Hämeenlinnassa järjestöaktiivit ovat olleet yhteydessä puolueisiin.

Ruoka-ajan Caffè Latte -äänestyksiä on järjestetty noin 15 paikkakunnalla tämän vuoden aikana. Yli 99 prosenttia suomalaisista on pitänyt nälän poistamista myös kuntien velvollisuutena.

Tampere:
Eeva Laine: 040 - 537 4467

Helsinki:
Miia Toikka, Ruoka-aika-kampanjan koordinaattori, Kepa, 09-584 23 243, 041-529 6193
Mika Railo, tiedottaja, Kepa: 09-584 23 247, 040-590 3446

Jyväskylä: