Järjestöt kritisoivat EU-maita kehitysavun määrän liioittelusta

Useiden muiden EU-maiden tavoin myös Suomi on paisutellut virallisen kehitysapunsa määrää: Suomen virallisesta kehitysavusta 121 miljoonaa eli 17 prosenttia kohdistui viime vuonna velkahelpotuksiin.
Kehys ry:n tiedote
4.5.2006

Erityisesti Britannia, Ranska ja Saksa ovat paisutelleet virallisen kehitysapunsa määrää, kertoo tuore "EU aid: genuine leadership or misleading figures?" -raportti.

Eurooppalaisten kansalaisjärjestöjen kokoaman raportin mukaan viime vuonna peräti 13,5 miljardia euroa eli lähes kolmannes EU-maiden kehitysyhteistyörahoituksesta ei todellisuudessa kohdistunut köyhyyden vähentämiseen kehitysmaissa. Sen sijaan kehitysavuksi laskettiin muun muassa velkahelpotukset, pakolaisten majoitus sekä ulkomaalaisten opiskelijoiden koulutus eurooppalaisissa yliopistoissa.

Suomen virallisesta kehitysavusta 121 miljoonaa eli 17 prosenttia kohdistui viime vuonna velkahelpotuksiin, kertoo OECD:n tilasto. Lisäksi kaksi prosenttia käytettiin pakolaisten majoitukseen. Tällä hetkellä Suomi harkitsee myös ulkomaalaisten opiskelijoiden yliopistokoulutuksen laskemista osaksi virallista kehitysapua.

"Irakiin kohdistunut velkahelpotus söi viime vuonna vajaan viidenneksen Suomen kehitysavusta. Kyseessä oli kirjanpitotemppu, sillä todellista rahaa ei siirtynyt maan rajojen ulkopuolelle. Raporttimme tähdentää, että kehitysavun kriteerejä on tarkennettava. Näin apu suuntautuisi ihmisten odotusten mukaisesti todella köyhyyden vähentämiseen", toteaa kehityspoliittinen sihteeri Tytti Nahi Kepasta.

Kun virallisesta kehitysavusta poistetaan velkahelpotukset ja pakolaisten majoituskulut, Suomi antoi viime vuonna todellista kehitysapua 0,38 prosenttia bruttokansantulosta. 0,7 prosentin tavoite jää yhä kauas.

Raportti kritisoi myös Italiaa, jonka todellisen kehitysavun määrä on EU:n vanhojen jäsenmaiden alhaisin. Nykyinen puheenjohtajamaa Itävalta on puolestaan viime vuonna liioitellut kehitysapunsa määrää yli 60 prosenttia. Kiitettävän arvosanan raportissa saavat Luxemburg, Tanska, Alankomaat sekä Ruotsi, joiden todellinen apu ylittää 0,7 prosenttia -tavoitteen.

Velkahelpotusten laskeminen kehitysavuksi ei ole linjassa YK:n kehitysrahoituskokouksessa Monterreyssa vuonna 2002 tehtyjen päätösten kanssa. Monterreyssa sovittiin, että velkahelpotukset eivät saa vähentää kehitysyhteistyön rahoitusta. Viime vuonna EU-maat sitoutuivat yhteisesti nostamaan kehitysyhteistyövaroja ja saavuttamaan YK:n suosittaman tason eli 0,7 prosenttia bruttokansantulosta kehitysyhteistyöhön vuoteen 2015 mennessä.

"EU aid" -raportin on koonnut laaja joukko eurooppalaisia kansalaisjärjestöjä. Mukana ovat muun muassa Eurodad sekä kehitysjärjestöjen kattojärjestö Concord. Suomesta raportin ovat allekirjoittaneet Kepa sekä Kehitysyhteistyöjärjestöjen EU-yhdistys Kehys ry.

Tytti Nahi, kehityspoliittinen sihteeri, Kepa, 09-54823246, 040-7724247
Rilli Lappalainen, pääsihteeri, Kehys ry, 09-23150560, 050-5613456