Järjestöt: Eduskunnan nostettava kehitysyhteistyövaroja

Mika Railo
10.9.2001

Suomen olisi lähikuukausina laadittava suunnitelma kehitysyhteistyömäärärahojen nostamiseksi YK:n suosittelemaan 0,7 prosenttiin bruttokansantulosta, esittivät kansalaisjärjestöt eduskunnalle tänään jätetyssä kannanotossa. Lisäksi ensivuoden budjettiesitykseen olisi lisättävä noin 10 miljoonaa euroa ulkoministeriön alkuperäisen esityksen mukaisesti.

"Olemme tyytyväisiä siitä, että kehitysyhteistyövarojen nosto on saanut hallituksessa aikaisempaa laajempaa kannatusta, mikä näkyy muun muassa 27 miljoonan euron nousuna ensi vuoden määrärahoissa", sanoi Kepan toiminnanjohtaja Folke Sundman. "Lisäys nostaa kuitenkin bruttokansantulo-osuutta 0,335 prosentista vain 0,34 prosenttiin. Sadasosien kanssa näpertelyn sijasta tarvitaan selkeä suunnitelma siitä, kuinka Suomi saavuttaa YK:n suositteleman tason."

Kansalaisjärjestöjen mielestä suunnitelma määrärahojen nostosta olisi esiteltävä viimeistään maaliskuussa 2002 Meksikoon kokoontuvassa YK:n kehitysrahoituskokouksessa. "Esimerkiksi Irlanti päätti aikaisemmin tänä vuonna nostaa oman apunsa 0,7 prosenttiin vuoteen 2007 mennessä. YK:n tavoitteeseen tähtäävän pitkän aikavälin suunnitelman julkistaminen Meksikon kokouksessa olisi Suomelta tervetullut ele", sanoi Sundman.

Kehitysavun nostamista tukevat laajat kansalaispiirit Suomessa. Sekä kirkon eri järjestöt että ammattiliitot ovat kampanjoineet tänä keväänä määrärahojen lisäämisen puolesta. Ulkoministeriön keväällä teettämän mielipidemittauksen mukaan 42 prosenttia suomalaisista tukee avun lisäämistä. Saman mittauksen mukaan kansalaiset arvioivat kuitenkin Suomen antaman avun huomattavasti todellista korkeammaksi.

Eduskunnassa alkaa tänään budjettiesitystä koskeva lähetekeskustelu, jonka jälkeen esitys menee valiokuntien käsittelyyn. Kansalaisjärjestöjen kannanoton ovat allekirjoittaneet Kansainvälinen Solidaarisuussäätiö, Kehitysyhteistyön palvelukeskus, Kirkon ulkomaanapu, Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASK, Suomen Lähetysseura, Suomen nuorisoyhteistyö Allianssi, Suomen ylioppilaskuntien liitto ja Suomen YK-liitto.

Kansalaisjärjestöjen vetoomus eduskunnalle 11.9.2001