Hongkongin kauppapaketti kaukana lahjasta kehitysmaiden kannalta

Lauantaina julkaistu luonnos Maailmankauppajärjestön WTO:n Hongkongin ministerikokouksen loppuasiakirjaksi on Kepan mielestä heikko, eikä auta poistamaan köyhyyttä kehitysmaissa.

17.12.2005

"Teollisuusmaat jarruttavat neuvotteluja edelleen keskeisissä kehityskysymyksissä, kuten vientitukien poistamisessa. Niiden poistaminen mahdollisimman nopeasti olisi tärkein yksittäinen teko, jonka avulla EU:n voisi tämän neuvotteluviikonlopun aikana lievittää äärimmäistä köyhyyttä maailmassa. Sen vuoksi EU:n pitäisi sitoutua nopeaan poistamisaikatauluun, jopa ilman Yhdysvaltain myönnytyksiä ruoka-avussa", sanoi Matti Hautsalo Kepasta.

Hongkongissa on tehty myös oikeansuuntaisia päätöksiä. "LDC-maiden tullivapaan tuonnin laajentuminen muihin teollisuusmaihin on pikkuruinen askel parempaan suuntaan. Oleellisia yksityiskohtia on vielä täysin auki, joten sen merkitystä on toistaiseksi vaikea arvioida", sanoi Hautsalo.

Palvelukauppasopimus on säilynyt ennallaan muodossa, jota valtaosa kehitysmaista vastustaa tiukasti. "Kehitysmaita yritetään kaikin keinoin saada avaamaan julkiset palvelunsa kansainväliselle kilpailulle. Palvelusopimukseen ujutettiin ennen kokousta julkiset hankinnat, huolimatta siitä, että ne pudotettiin pois Cancunissa yhteisellä sopimuksella. Viimeisen vuorokauden aikana tehdyt viilaukset ovat kehitysmaiden kannalta merkityksettömiä", sanoi Hautsalo

• Matti Hautsalo, kehityspoliittinen sihteeri, Kepa: 040 828 8373
  • Mika Railo, tiedottaja, Kepa: 040 590&nsbp;3446