Helsingin värikkäimmät joulubasaarit Caisan, Kiasman ja Kepan yhteishankkeena

Kansainvälinen kulttuurikeskus Caisa, nykytaiteen museo Kiasma ja Kehitysyhteistyön palvelukeskus Kepa järjestävät Helsingissä kaksi monikulttuurista joulubasaaria. Basaarit järjestetään Kiasmassa 8.-9.12 ja Caisassa 15.-16.12.
Janne Sivonen
4.12.2001

Taidemaailman ja kansalaisjärjestöjen yhteinen voimainponnistus on ainutlaatuinen avaus Suomessa: Kiasman visuaalisten kulttuurien kohtaamisiin keskittynyt ARS 01 -näyttely sekä basaarien kymmenet kansalaisjärjestöt, maahanmuttajat ja käsityöläiset tuovat kukin omalla tavallaan esiin Suomeen eri puolilta maailmaa kotiutuneiden kulttuurien kirjoa.

Basaareista voi etsiä eksoottisia joululahjoja eri maista. Niiden varsinainen tavoite on kuitenkin edetä ARS 01 -näyttelyn tavoin eksotiikan ihmettelystä aitoon kulttuurirajat ylittävään vuorovaikutukseen.

Kummassakin basaarissa on lähes neljäkymmentä erilaista ystävyysseuraa, maailmankauppaa, kehitysyhteistyötä tekevää järjestöä sekä rauhanyhdistystä. Sekä Caisassa että Kiasmassa on tarjolla runsaasti tietoa monikulttuuristen yhdistysten ja kansalaisjärjestöjen toiminnasta. Kiasmassa ARS- lipun lunastaneille basaarivieraille järjestetään ilmaisia yleisöopastuksia ja illalla Kiasma-teatterissa esiintyy eteläafrikkalainen The Floating Outfit Project -ryhmä. Myös kulttuurikeskus Caisassa järjestetään basaarin henkeen liittyvää ohjelmaa.

Caisan ja Kepan järjestämä monikulttuurinen joulubasaari on ollut jo kahtena vuonna suosittu paikka joululahjojaan etsiville helsinkiläisille. Nykytaiteen museo Kiasma on mukana ensimmäistä kertaa.

Joulubasaarit la 8.12. ja su 9.12. klo 10-18 Kiasman aulassa (Mannerheiminaukio 2) sekä la 15.12. ja su 16.12. klo 10-18 Caisasassa (Kaisaniemenkatu 6 B).

Molempiin basaareihin on ilmainen sisäänpääsy; Kiasman ARS 01 -näyttely 45/40 mk, The Floating Outfit Project -esitys 90/70 mk.

Lisätietoja: Ahmed Akar, tiedottaja, Caisa: (09) 169 3985; Piia Laita, viestintäsuunnittelija Kiasma: 040 590 8805; Janne Sivonen, tiedottaja, Kepa: 050 343 1105