Heidi Hautala Kepan johtoon

Europarlamentaarikko Heidi Hautala valittiin Kehitysyhteistyön palvelukeskus ry Kepan seuraavaksi puheenjohtajaksi järjestön syyskokouksessa Helsingissä perjantaina.
Juha Rekola
30.11.2001

- Ei minun hirveän kauan tarvinnut miettiä kun kysyttiin, koska tämä on erittäin mielekästä toimintaa ja olen monessa asiassa tehnyt Kepan kanssa yhteistyötä ennenkin, sanoi Hautala. - Arvostan suuresti Kepan toimintaa kehityspoliittisena linjanvetäjänä.

Kepan puheenjohtajat (JPG 28k)

Kepan uudet puheenjohtajat. Vasemmalta Harri Hakola, Heidi Hautala ja Terhi Mäkynen (Kuva: Mika Railo)

Kepa on yli 200:n suomalaisen kehitysyhteistyöjärjestön kattojärjestö, joka on viime aikoina kampanjoinut voimakkaasti mm. kehitysyhteistyömäärärahojen nostamisen ja reilumman maailmankaupan puolesta.

- Hiljattain myös EU:n kehitysyhteistyöministerit korostivat kehitysyhteistyön 0,7% tärkeyttä, totesi Hautala.

- Viimeaikaiset aloitteet esimerkiksi IMF:ssä osoittavat, että myös keskeiset talouden järjestöt alkavat pikkuhiljaa uskoa, että se on totta mitä Kepa ja muut järjestöt ovat pitkään sanoneet.

- Näin vahvaa liikehdintää kehitysyhteistyömäärärahojen kohottamiseksi ei ole Suomessa sitten 80-luvun prosenttiliikkeen nähty, kiitteli myös kokouksessa vieraillut UM:n kehitysyhteistyön alivaltiosihteeri Pentti Majanen. Mielipidemittauksetkin osoittavat että kansalaismielipide on vahvasti kehitysyhteistyön lisäämisen kannalla, Majanen totesi.

Hautala on vuonna 1986 perustetun järjestön neljäs puheenjohtaja. Hän seuraa järjestöä kaksi vuotta johtanutta pastori Jorma Kukkosta. Aikaisemmin Kepaa ovat johtaneet päätoimittaja Tapani Ruokanen (1996-1999) ja professori Helge Gyllenberg (1986-1995).

Myös Kepan muu puheenjohtajisto vaihtui, kun järjestön varapuheenjohtajiksi valittiin Terhi Mäkynen Suomen Unifemistä ja Harri Hakola Fida Internationalista (ent. Suomen vapaa ulkolähetys/LKA).