Hallitus romahdutti kehitysyhteistyön määrärahat budjettineuvotteluissa

Hallitus leikkaa ensi vuoden budjetista kehitysyhteistyön määrärahoja 76,4 miljoonaa. Näin ollen työllisyyspaketista noin 35 prosenttia rahoitetaan alun perin kehitysapuun tarkoitetulla rahalla.
27.8.2009

Hallitus päätti torstaina leikata rajusti Suomen kehitysyhteistyörahoja. Työllisyyspakettiin tarvituista 220 miljoonasta eurosta 76,4 miljoonaa leikataan kehitysyhteistyövaroista. Tämä tarkoittaa noin yhtä kolmasosaa työllisyyden elvyttämisen kokonaissummasta.

"Päätös on syvä pettymys kansalaisjärjestöille", kommentoi Kehitysyhteistyön palvelukeskus Kepan kampanja- ja viestintäjohtaja Mika Railo. "Kansainvälisen sitoumuksen mukainen 0,7 prosentin tavoite vuoteen 2015 mennessä karkaa päätöksen takia saavuttamattomiin. Tällaiset ratkaisut ovat lyhytnäköistä politiikkaa. Apua tarvitaan kehitysmaissa talous- ja ilmastokriisin tähden juuri nyt todella kipeästi", hän toteaa.

Railo painottaa, että kansalaisjärjestöt pitävät lopputulosta epäoikeudenmukaisena: "Peräänkuulutimme tasapuolisuutta leikkauksiin eri hallinnonalojen välillä, mutta näin ei tapahtunut. Kehitysyhteistyön määrärahojen osuus valtion budjetista on vain noin 2%, silti noin 35% leikkauksista kohdistettiin kehitysyhteistyöhön."

Suomalainen kehitysyhteistyö on leikkauspäätöksen jälkeen vaikeiden valintojen edessä. On päätettävä siitä, mitkä jo tehdyistä suunnitelmista ja lupauksista hylätään. Kehitysyhteistyön laadun kannalta olisi tärkeää, että kehitysavun määrärahat kasvaisivat tasaisesti ja ennustettavasti.

"Suomi on pyrkinyt jo kauan yhdessä muiden avunantajamaiden kanssa parantamaan kehitysyhteistyön tuloksellisuutta. Tämä leikkaus heikentää yhteisen päämäärän saavuttamista ja vaikuttaa osaltaan Suomen kansainväliseen maineeseen", Railo pahoittelee.

Faktalaatikko: Talouskriisi kehitysmaissa ja Suomen apu

• Talous-, ruoka- ja ilmastokriisit ovat aiheuttaneet inhimillisen katastrofin. Nälkäisten määrä on kasvanut 115 miljoonalla kahdessa vuodessa ja on nyt yli miljardi. Maailmanpankki ennakoi äärimmäisessä köyhyydessä (alle 1,25 dollarilla) elävien ihmisten määrän nousevan vuoden loppuun mennessä lähes 200 miljoonalla vuoden 2007 tasosta.
  • Hallitus sopi budjettikehysneuvotteluissa maaliskuussa, että Suomen kehitysapu nousee vuoden 2010 aikana 80 miljoonaa euroa
  • Suomi sitoutui ensimmäisen kerran kehitysyhteistyön 0,7 prosentin bruttokansantulotavoitteeseen vuonna 1970. Nykyisen sitoumuksen mukaa tavoite pitäisi saavuttaa vuonna 2015.
  • 1990-luvun laman aikana Suomen kehitysapua leikattiin yli 60 prosenttia. Määrärahat eivät vieläkään ole palautuneet leikkauksia edeltäneelle tasolle, kun luvuista poistetaan inflaation vaikutus (reaalihinnat).
  • Suomen reaalihintaiset kehitysyhteistyömäärärahat olivat vuonna 1990 noin 740 miljoonaa euroa. Tämän tason alle jäätiin vielä viime vuonna, jolloin määrärahat olivat reaalisesti 720 miljoonaa.

Toimituksille tiedoksi

• Kampanja- ja viestintäjohtaja Mika Railo, puh. 040 590 3446