Hallitus jatkaa kehylipsuilua

Kansalaisjärjestöt ovat tyytyväisiä, että hallitus vahvisti 21.3. kehysneuvotteluissa 0,7 prosentin tavoitteen kehitysyhteistyövaroille vuoteen 2010 mennessä. Sen sijaan ensi vuoden määrärahataso 0,43 prosenttia bruttokansantulosta ei vakuuta järjestöjä.
21.3.2006

"On hienoa, että Vanhasen hallitus haluaa siirtää oman poliittisen tavoitteensa myös seuraajalleen. Sen sijaan hallituksen tähänastinen kehitysyhteistyösaldo ei ole kovin vakuuttava. Hallitus on neljässä vuodessa saanut hilattua kehitysapua 0,08 prosenttia ylöspäin. Mistä löytyisivät ne poliittiset supersankarit, jotka vuotta lyhyemmässä ajassa hivauttaisivat apua ylös jäljellä olevat 0,23 prosenttia?" kysyi Kepan tiedottaja Mika Railo.

Hallitus päätti nostaa ensi vuoden määrärahat 0,43 prosenttiin bruttokansantulosta. Sen sijaan seuraavien neljän vuoden menokehyksiin ei sisällytetty mitään prosenttitavoitteita kehitysyhteistyölle, vaan niistä neuvotellaan vaalien jälkeen ensi vuoden keväällä.

"Puolueet löytävät oman lipsuilunsa tulokset edestään viimeistään hallitusneuvotteluissa. Odotimme hallitukselta uskottavaa aikataulua, joka olisi yksiselitteisesti kertonut äänestäjille, kuinka puolueet ajattelevat saavuttaa 0,7 prosentin tavoitteen vuoteen 2010 mennessä. Nyt tehty päätös sysää vastuun seuraavalle hallitukselle", sanoi Railo.

"Hallitukset toisensa jälkeen ovat vedonneet siihen, ettei taloudellinen tila salli määrärahojen nostoa. Suomi on tänään vauraampi kuin koskaan, mutta silti aika ei tunnut olevan hyvä avun nostolle", sanoi Railo.

Mika Railo, tiedottaja, Kepa: 09-584 23 247, 040-590 3446

Lisää tietoa aiheesta