Hallitus hylännyt kehityssitoumuksensa?

Hallituksen ensi vuoden tulo- ja menoarvio ei ota vakavasti Suomen kansainvälisiä kehityssitoumuksia. YK:n vuosituhattavoitteet olisivat vaatineet Suomelta suurempaa panosta ensi vuoden budjetissa.
Mika Railo
18.8.2004

“Suurin pettymys on se, että hallituksen toiminta hidastaa kehitysmaiden naisten aseman parantumista. Suomi ei vahvoista linjauksistaan huolimatta ole onnistunut kohdistamaan lisäpanostusta sukupuolten välisten tasa-arvon edistämiseen kehitysmaissa”, sanoi Kepan toiminnanjohtaja Ville Luukkanen.

Nykyinen hallitus sitoutui hallitusohjelmassaan saavuttamaan YK:n kehitysyhteistyönsuosituksen 0,7 prosenttia bruttokansantuotteesta vuoteen 2010 mennessä. Vanhasen hallituksen kaksi kehitysyhteistyöbudjettia tekevät tavoitteen saavuttamisen erittäin vaikeaksi seuravalle hallitukselle.

“Myös esityksen kehitysyhteistyötä käsittelevä osio on pettymys. Suomen kehitystavoitteiden kärjeksi nostetut vuosituhattavoitteet, kuten köyhyyden poistaminen tai kehitysmaiden naisten aseman parantaminen ei näy budjetin sisällössä. Suomi menee samoilla eväillä kuin aina ennenkin vaikka maailma ympärillämme on muuttunut radikaalisti”, sanoi Luukkanen.

Kepan mielestä nyt valmistunut budjettiesitys ei lisää Suomen uskottavuutta globaalina kehityskumppanina, vaan jättää Suomen siihen rikkaiden maiden joukkoon, jonka todellista halua ja kykyä ponnistella kehityksen puolesta etelän kumppanit voivat vain arvailla. Koska Suomi on maailmanlaajuisesti pieni lahjoittaja, pitäisi avun vaikuttavuuteen kiinnittää erityistä huomiota.

“Ensi vuoden budjetti viestii passiivisuutta ja periksiantamista yhteisesti sovittujen vuosituhattavoitteiden jahtaamisessa. Budjetin lähtökohtana ei tunnu olevan köyhyyden poistaminen etelässä, vaan perinteisten apukanavien rahoittaminen ja ylläpito. YK:n vuosituhattavoitteiden vakavasti ottaminen olisi parempi keino todellisen muutoksen aikaansaamiseen”, sanoi Luukkanen.

YK:n jäsenmaat sopivat vuosituhannen vaihteessa kahdeksasta “vuosituhattavoitteesta”, jotka on määrä täyttää vuoteen 2015 mennessä. Tavoitteita on muun muassa puolittaa absoluuttisessa köyhyydessä elävien ihmisten suhteellinen osuus, taata kaikille lapsille mahdollisuus käydä koulua, parantaa naisten asemaa ja vähentää lapsikuolleisuutta.

Ville Luukkanen, toiminnanjohtaja, Kepa: 09-584 23 213, 040-755 3331

Mika Railo, tiedottaja, Kepa: 09-584 23 247, 040-590 3446