Hallituksen lipsuilu kostautuu seuraajalle

Vanhasen hallitus ansaitsee suoriutumisestaan globaaleista haasteista kouluarvosanan 7+, arvioivat 13.12. Helsingissä vaalikampanjansa julkaisseet kansalaisjärjestöt. Välttävä saavutus vaikeuttaa seuraavan hallituksen tehtävää.
13.12.2006

"Maailma on sairas. Jos joka kuudes ihminen näkee nälkää ja joka toinen elää köyhyydessä, ei tilannetta voi sanoa hyväksi. Vanhasen hallitus on neljän vuotensa aikana liikkunut kyllä monella taholla oikeaan suuntaan mutta mielestämme aivan liian hitaasti ja varovasti", sanoi tilaisuuden avannut Kehitysyhteistyön palvelukeskuksen Kepan toiminnanjohtaja Timo Lappalainen.

Kepa, Pakolaisneuvonta, Suomen luonnonsuojeluliitto ja Kirkon ulkomaanapu arvioivat hallituksen saavutuksia neljässä teemassa: kauppa-, ympäristö-, maahanmuutto- ja kehitysyhteistyöpolitiikassa. Hallitus sai kaikilla osa-alueilla tunnustusta linjauksistaan ja periaatteistaan, kuten kauppa- tai maahanmuuttopoliittisesta linjauksestaan.

Sen sijaan teot eivät järjestöjen mielestä ansaitse kehuja. Suomi oli esimerkiksi EU-maiden kärkijoukossa jarruttamassa maatalouden vientitukien poistamista WTO:n neuvotteluissa Hongkongissa joulukuussa 2005. Lisäksi hallitusohjelmaan vuonna 2003 kirjattu ekologinen verotus on jäänyt kuolleeksi kirjaimeksi.

"Suomalaista politiikkaa vaivaa jonkinlainen peräkammarinahjuksen syndrooma: tekstiä kyllä tulee, mutta töihin tarttuminen tuntuu ylivoimaisen vaikealta. Suomi on pieni maa, mutta työ äärimmäisen köyhyyden poistamiseksi tarvitsee kaikkien panoksen", sanoi Lappalainen.

Järjestöjen vaalikampanjan tavoitteena on saada puolueet kertomaan oman näkemyksensä Suomen roolista äärimmäisen köyhyyden poistamisessa sekä pitää huoli, että seuraava hallitus sitoutuu aikaisempaa korkeampaan profiiliin tässä työssä.

Konkreettisia vaatimuksia ovat muun muassa

• ekologisen verouudistuksen toteuttaminen
  • 0,7 prosentin tason saavuttaminen kehitysavussa seuraavan hallituskauden aikana
  • maatalouden vientitukien mahdollisimman pikainen poistaminen
  • siirtolaisten oikeuksia koskevan sopimuksen ratifioiminen.

Toimituksille tiedoksi

• Timo Lappalainen, toiminnanjohtaja, Kepa: 09-584 23 213, 040-723 9574