Hallituksella vaikeuksia lunastaa kehitysapulupauksiaan

13.8.2003

Kehitysyhteistyötä tekevät suomalaiset kansalaisjärjestöt ovat tyytymättömiä hallituksen viimeaikaisiin budjettipäätöksiin ja vaativat rohkeampaa kehitysavun korotusta syksyllä valmistuvan uuden kehityspoliittisen linjauksen yhteydessä.

"Hallitus kirjasi keväällä ohjelmaansa tavoitteeksi nostaa Suomen kehitysapu 0,7 prosenttiin bruttokansantulosta vuoteen 2010 mennessä. Tavoite on hyvä, mutta liian tiukat budjettiraamit ovat viemässä siltä pohjan. Vanhasen hallitus on työntämässä vaikeinta tehtävää seuraavan hallituksen kontolle", sanoi Kepan puheenjohtaja Heidi Hautala.

Hallitus on esittänyt määrärahojen nostamista tällä vaalikaudella 215 miljoonalla eurolla, joka nostaisi bktl-osuuden 0,44 prosenttiin vaalikauden lopussa vuonna 2007. Kansalaisjärjestöjen mielestä tavoitteeksi pitäisi ottaa valtioneuvos Holkerin työryhmän esittämä aikataulu, jonka mukaan prosenttiosuus tulisi olla 0,55 prosentissa vaalikauden lopussa. Holkerin työryhmä julkaisi loppuraporttinsa maaliskuussa.

"Hallitus on menettämässä uskottavuutensa kehitysyhteistyössä jos nostolle ei pian luoda tiukempaa aikataulua. Syksyllä valmistuva kehityspoliittinen linjaus olisi hallitukselle hyvä tilaisuus korjata kasvuaikataulu ja lunastaa uskottavuutensa tässä kysymyksessä", sanoi Hautala.

"Määrärahojen nosto on tärkeä osa myös kehitysyhteistyön laadun parantamista. 1,2 miljardia ihmistä elää absoluuttisessa köyhyydessä eli joutuu tulemaan toimeen noin yhdellä eurolla päivässä. Suomen kehitysyhteistyötä ei voida kehittää sellaisen ajatuksen pohjalta, että yhä laadukkaampi kehitysyhteistyö saavuttaa yhä pienemmän osan eteläisen pallonpuoliskon köyhistä ihmisistä", muistutti Hautala.

Kepan hallitus julkaisi tänään UM:n hanketukiseminaarissa kannanoton, jossa hallitusta vaadittiin kehitysavun nostoaikataulun tarkistamista. Kannanotto on luettavissa Kepan Intern-sivulta: www.kepa.fi/kampanjat/kehitysrahoituskampanja/kannanotot/elokuu_2003.

Heidi Hautala, puheenjohtaja, Kepa, 050-511 3129

Folke Sundman, toiminnanjohtaja, Kepa, 040-550 1517