Gunvor Kronmanista Kepan uusi puheenjohtaja

Kehitysyhteistyön palvelukeskuksen Kepan puheenjohtajaksi valittiin 17.11. Hanasaaren kulttuurikeskuksen johtaja Gunvor Kronman. Puheenjohtajuutta on hoitanut viimeiset kuusi vuotta Heidi Hautala.
17.11.2007

"On ilo tulla valituksi suomalaisten kehitysyhteistyöjärjestöjen kattojärjestön puheenjohtajaksi. Työ järjestössä, jonka jäsenet tekevät arvokasta ja monipuolista työtä kehitysmaiden hyväksi, on haastava", Gunvor Kronman sanoo.

"Kepaa tarvitaan erityisesti koordinoimaan kehitysyhteistyötä ja vapaaehtoistyötä tekevien järjestöjen toimintaa köyhien ja sorrettujen aseman parantamiseksi. Kepaa tarvitaan myös kehityspoliittiseen vaikuttamistyöhön kotimaassa", tuore puheenjohtaja arvioi.

Gunvor Kronman toimii Hanasaaren ruotsalais-suomalaisen kulttuurikeskuksen johtajana. 1990-luvulla hän johti muun muassa kansainvälisen Punaisen Ristin Länsi- ja Keski-Afrikan apu- ja kehitysohjelmia. Edellisellä hallituskaudella hän oli valtioneuvoston asettaman kehityspoliittisen toimikunnan puheenjohtaja.

Puheenjohtajavalinnan lisäksi Kepan syyskokouksessa 17. marraskuuta hyväksyttiin toimintasuunnitelma ja budjetti vuodelle 2008. Budjetti on 5,3 miljoonaa euroa.

Kepan toiminnan suurin haaste ensi vuonna on laajentuminen Mekong-joen alueelle Aasiaan, jossa köyhdyttävien rakenteiden vaikutukset ilmenevät varsin eri tavoin sekä hyvin köyhillä että osin myös keskituloisilla alueilla. Kepa pyrkii tukemaan alueen kansalaisyhteiskuntia, jotta ihmisten vaikutusmahdollisuudet päätöksentekoon lisääntyisivät ja elinolot paranisivat.

Kepa on Suomen johtava kehityspolitiikan järjestöasiantuntija. Sen kampanjoiden tavoitteena on vaikuttaa köyhyyttä synnyttäviin ja ylläpitäviin rakenteisiin kuten rikkaita maita suosivaan kauppapolitiikkaan.

Kepaan kuuluu yli 270 kehityspolitiikkaa seuraavaa ja kehitysyhteistyötä tekevää kansalaisjärjestöä. Työntekijöitä Kepalla on tällä hetkellä Suomen lisäksi neljässä kehitysmaassa, ja se pyrkii välittämään kehitysmaiden kansalaisyhteiskuntien näkemyksiä Suomen kehityspolitiikan päätöksentekoon.

Kepa myös neuvoo ja kouluttaa järjestöjä. Järjestön toimintaa tuetaan ulkoministeriön kehitysyhteistyövaroista.

• Gunvor Kronman, puheenjohtaja, +358-40-745 1738
  • Mika Railo, viestintäjohtaja, +358-40-590 3446

Kepan hallitus 2008-2009

• puheenjohtaja: Gunvor Kronman