Globbarit tapaavat kansanedustajat ensi perjantaina

Lähes parisataa tavallista suomalaista kertoo ensi perjantaina kansanedustajille kasvokkain, miten monella politiikan alalla päätökset vaikuttavat köyhyyteen. Pahimmillaan kehitysyhteistyön saavutukset voidaan mitätöidä muulla politiikalla.
21.5.2007

Suomen ensimmäinen kehityspoliittinen kansalaistapaaminen eli massaglobbaus järjestetään perjantaina 25. toukokuuta kello 9-13 eduskunnan lisärakennuksen edustalla Pikkuparlamentin puistossa. Tapaamiseen on tulossa lähes parisataa suomalaista mikkeliläisistä lukiolaisista lähes 80-vuotiaaseen Martta-järjestön aktiiviin.

"Tapahtuma ei ole mielenosoitus. Tarkoituksena on, että kansalaiset ja päättäjät pääsevät keskustelemaan avoimesti globaaliin köyhyyteen ja eriarvoisuuteen liittyvistä kysymyksistä, kuten ilmastonmuutoksesta, kehitysrahoituksesta, kauppapolitiikasta sekä naisten ja lasten oikeuksista", kertoo tapahtuman järjestelyistä vastaava Kaisu Tuominen Kepasta.

Osallistujia on tulossa jokaisesta Suomen vaalipiiristä Lapista Ahvenanmaalle. Globbarit luovuttavat edustajille myös omista vaalipiireistään keräämänsä köyhyydenvastaiset postikorttiterveiset. Yhteensä yli 5 000 suomalaista on lähettänyt terveisiä edustajilleen.

Globbaaminen on vaikuttamista globaaleihin kysymyksiin. Massaglobbaus on osa globbarien eli Kehitysyhteistyön palvelukeskus Kepan koordinoiman valtakunnallisen vaikuttamisverkoston toimintaa, jonka tavoitteena on nostaa kehityskysymykset yhteiskunnalliseen keskusteluun.

Kansanedustajilta konkreettisia lupauksia

Kansanedustajilta ei vaadita ihmeitä, vaan johdonmukaisia tekoja eri politiikanaloilla. Kehitysapu ei yksinkertaisesti riitä, jos Suomi tai EU toimii samaan aikaan muussa politiikassaan kehitysmaiden etua vastaan. Esimerkiksi Suomen kasvihuonekaasupäästöt heikentävät mahdollisuuksia saavuttaa asetettuja kehitystavoitteita.

"Kansanedustajien päätökset vaikuttavat myös Suomen rajojen ulkopuolelle. Suomen tulee kantaa aktiivisemmin vastuunsa maailmanlaajuisista ongelmista", muistuttaa rovaniemeläinen Anu Hautalampi, joka on tulossa tapaamaan lappilaisia kansanedustajia.

Kansanedustajia pyydetään täyttämään lupauskortti, jossa heiltä perätään konkreettisia tekoja Suomen globaalin vastuun edistämiseksi. Globbariverkosto seuraa kansanedustajien antamien lupausten toteutumista vaalikauden kuluessa.

Tapahtuma huipentuu ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paavo Väyrysen globbaamiseen noin klo 12.40. Kenialainen maasai-lauluryhmä il Murran nostaa tunnelmaa ennen huippuhetkeä. Päivän aikana on myös muuta ohjelmaa, musiikkia ja haastatteluja. Massaglobbaus järjestetään yhteistyössä eduskunnan globaaliryhmän kanssa. Tilaisuuden juontaa näyttelijä Kaisla Löyttyjärvi.

Kepa on yli 270 suomalaisen globaaleista kysymyksistä kiinnostuneen ja kehitysyhteistyötä tekevän kansalaisjärjestön kattojärjestö, joka toimii oikeudenmukaisemman maailman puolesta.

• Järjestökoordinaattori Kaisu Tuominen, Kepa, puh. 050 598 6293
  • Tiedottaja Pasi Nokelainen, Kepa, puh. 050 339 5860
  • Lisätietoja tapahtumasta, muun muassa ohjelma ja kansanedustajien lupauskortit, löytyy globbarien verkkosivuilta.

Toimituksille tiedoksi

• Kepa järjestää tiedotustilaisuuden massaglobbaustapahtuman yhteydessä perjantaina 25.5. klo 12 eduskunnan lisärakennuksen Kansalaisinfon tiloissa. Tiedotustilaisuudessa Kepan viestintäjohtaja Mika Railo kertoo uudesta kansalaisvaikuttamisen muodosta, massaglobbauksesta.
  • Tiedotustilaisuuden yhteydessä on haastateltavissa eri puolilta Suomea tulleita osallistujia. Lisäksi haastateltavissa on eri järjestöjen asiantuntijoita. He voivat kertoa tarkemmin massaglobbauksen teemoista: kehityspoliittinen johdonmukaisuus, ilmastonmuutos, kehitysrahoitus, kauppapolitiikka sekä naisten ja lasten oikeudet.
  • Tiedotusvälineiden edustajat voivat haastatella myös ennakkoon oman alueensa globbareita, jotka ovat tulossa massaglobbaustapahtumaan. Yhteystietoja saa järjestökoordinaattori Kaisu Tuomiselta, puh. 050 598 6293.
  • Painokelpoisia kuvia massaglobbauksen visuaalisesta ilmeestä "poliitikot maailmanparantajina" löytyy tapahtuman verkkosivuilta.

Lisää tietoa aiheesta