G8:n lisärahoitus kehitysavulle voi olla merkittävä edistysaskel

Britannian pääministeri Tony Blair ilmoitti rikkaimpien teollisuusmaiden ja Venäjän kokouksen päätteeksi, että G8-maat kaksinkertaistavat kehitysyhteistyövarat vuoteen 2010 mennessä lisäämällä vuosittaista apua 50 miljardilla dollarilla.
7.7.2005

Apupaketin osalta on vielä varmistamatta, milloin raha saadaan käyttöön ja onko kyseessä todellinen lisäys jo aiempiin sitoumuksiin.

Jotta köyhyyttä todella vähennetään, tarvitaan määrän lisäksi huomiota myös kehitysyhteistyön laatuun.

"Harmi, ettei maailman johtajilla ollut aikaa käsitellä laatukysymyksiä. Keskeisiä ongelmia ovat avunantajien keskinäisen koordinaation puute sekä avun ehdollisuus. Kehitysavun saamiseksi köyhien maiden on seurattava kehitysrahoituslaitosten hyväksyttävää talouspolitiikkaa, joka tarkoittaa usein maille vahingollista vapaakauppa ja yksityistämistä", toteaa Kepan kehityspoliittinen sihteeri Tytti Nahi.

Kokouksessa lyötiin myös lukkoon kesäkuussa esitetty 18 kehitysmaan velkojen mitätöinti Maailmanpankille, Kansainväliselle valuuttarahastolle ja Afrikan kehityspankille.

"On hienoa, että teollisuusmaiden johtajat ovat myöntäneet, että länsimailla on vastuunsa velkakriisistä. Odotamme tämän johtavan velkahelpotusten myöntämiseen laajemmalle maajoukolle", Nahi toteaa. "Monenkeskisten velkojen ohella myös yksityisten ja vientiluottovelkojen mitätöintiä tulee vauhdittaa. G8:n päätös merkitsi esimerkiksi Sambian ja Etiopian kohdalla vuosittaisiin velanhoitomaksuihin leikkausta vain 38 ja 29 prosenttia."

Kehitysmaiden kannalta erittäin tärkeissä maatalouskauppakysymyksissä ei saavutettu merkittäviä edistysaskelia.

Tytti Nahi, Kepan kehityspoliittinen sihteeri, (09) 584 23 246, 040 772 4247
Timo Lappalainen, Kepan toiminnanjohtaja, (09) 584 23 213, 040 723 9574