G8-kokouksessa löydyttävä todellista tahtoa köyhyyden vähentämiseksi

Live 8 -konserteissa muistutettiin, että köyhyyden poistamisessa on kyse oikeudenmukaisuudesta, ei hyväntekeväisyydestä. Viestin perillemeno testataan tänään käynnistyneessä G8-kokouksessa, jossa käsitellään kolmea köyhyyden vähentämiseen tähtäävää keinoa: velkojen mitätöintiä, kehitysavun lisäämistä ja maailmankaupan rakenteiden muuttamista reilummiksi.
5.7.2005

Rikkaimpien teollisuusmaiden ja Venäjän johtajien kokouksessa 6.-8.7. on tarkoitus lyödä lukkoon muutama viikko sitten julkaistu, sataprosenttisena markkinoitu velkahelpotus 18 köyhälle maille. Helpotus kattaisi noin 40 miljardin dollarin velat. Kokonaisuudessaan kehitysmaiden ulkomaanvelat ovat 2 400 miljardia dollaria.

"Rikkaimpien teollisuusmaiden tekemä aloite ei todellisuudessa ole lähelläkään täydellistä velkojen anteeksiantoa", toteaa Kepan kehityspoliittinen sihteeri Tytti Nahi. "Esimerkiksi Sambian ja Etiopian vuosittaisia velanhoit omaksuja helpotus leikkaisi vain 38 ja 29 prosentilla. Helpotus koskisi maiden lainoja vain Maailmanpankille, Kansainväliselle valuuttarahastolle ja Afrikan kehityspankille, eli velat muille kehitysorganisaatioille, yksityisille tahoille ja rikkaiden maiden vientiluottolaitoksille jäävät voimaan. Esityksen ulkopuolelle jää myös monia muita äärimmäisen köyhiä maita."

Kehitysyhteistyövarojen lisäämistä kokouksessa ajaa erityisesti Britannian pääministeri Tony Blair, joka kannustaa G8-maita kaksinkertaistamaan Afrikkaan suuntaamansa avun. Muut G8-maat Japania lukuun ottamatta eivät ole antaneet aloitteelle tukeaan.

"Kehitysyhteistyön laadun takaamiseksi avun yhtäkkinen nosto ei ole paras vaihtoehto, vaan lisäys olisi tehtävä tasaisesti useamman vuoden aikana", Nahi sanoo. "Blairin aloitteen arvo on kuitenkin siinä, että olisi suurta edistystä, jos kehitysavun suuntaamisen perusteena olisi jatkossa ensisijaisesti köyhien maiden todellinen avuntarve, sen sijaan että rahoitusta myönnetään geopoliittisin tai taloudellisin perustein."

Kansainvälisen kaupan säännöt on kolmas köyhyyteen liittyvä ongelmavyyhti G8-kokouksen asialistalla. Tällä hetkellä kehityspolitiikka ja kauppapolitiikka kulkevat eri suuntiin. Tunnistetaan kyllä, että suurin osa maailman köyhistä elää maaseudulla, mutta teollisuusmaiden maataloustuilla syödään kehitysmaiden kilpailukyky maatalousmarkkinoilla.

"Puheet köyhien auttamisesta ovat vailla katetta niin kauan, kun me rikkaissa maissa kannustamme vapaakauppaideologiaa teollisuustuotteiden kohdalla, joiden suhteen meillä on etulyöntiasema, mutta vastustamme sitä monen köyhän maan pääasiallisen vientitulojen lähteen eli maataloustuotteiden osalta", Nahi muistuttaa.

Tytti Nahi, Kepan kehityspoliittinen sihteeri, (09) 584 23 246, 040 772 4247
Timo Lappalainen, Kepan toiminnanjohtaja, (09) 584 23 213, 040 723 9574