EU:n kehitysaputavoite jyrää hallitusohjelman

Kepa on tyytyväinen siihen, että valtiovarainministeriön talousarvioesitys vuodelle 2006 palauttaa Suomen kehitysapuun viisi miljoonaa euroa. Järjestön mielestä on kuitenkin huolestuttavaa, että hallitus näyttäisi olevan hylkäämässä YK:n suosittaman 0,7 prosentin bruttokansantulotason saavuttamisen vuoteen 2010 mennessä.
2.8.2005

Kuva: budjetti

Hallitus leikkasi maaliskuussa pidetyssä budjettiriihessä viisi miljoonaa euroa kehitysyhteismäärärahoja. Sekä kansalaisjärjestöt että eduskunta vaativat aktiivisesti kehitysyhteistyöbudjetin kasvattamista: 102 kansanedustajaa allekirjoitti maaliskuussa kirjallisen kysymyksen kehitysavusta ja 85 kansalaisjärjestön 0,7-kampanja herätti runsaasti huomiota.

"On hienoa huomata, ettei demokratia ole menettänyt Suomessa merkitystään, vaan hallitus kuuntelee äänestäjien ja kansanedustajien enemmistön mielipidettä", sanoi kehityspoliittinen sihteeri Tytti Nahi Kepasta.

"On kuitenkin huolestuttavaa, että hallitus on siirtämässä omia tavoitteitaan. Ministeri Kalliomäki antoi tiistaisessa tiedotustilaisuudessa ymmärtää, että vuoden 2010 tavoite on enää 0,56 prosenttia btkl:stä. Ilmeisesti EU-päätökset mitätöivät Suomessa muun muassa hallitusohjelmia", sanoi Nahi.

EU on asettanut jäsenmaiden kehitysavun keskiarvolle tavoitteen 0,56 prosenttia vuoteen 2010 mennessä. Vanhasen hallituksen ohjelma oli kunnianhimoisempi: vuonna 2010 piti saavuttaa YK:n suosittama 0,7 prosenttia bruttokansantulosta.

Kehitysyhteistyömäärärahojen nosto on suomalaisten kansalaisjärjestöjen mielestä yksi keskeinen työkalu globaalin köyhyyden vähentämiseksi. Pohjoismaisen tason perässä laahaava kehitysapu ja passiivisuus esimerkiksi kansainvälisen kaupan uudistamisessa ovat järjestöjen mielestä esimerkkejä Suomen kansainvälisen roolin riittämättömyydestä.

Tämän roolin kasvattamiseksi järjestöt ovat kesän aikana keränneet kansalaisten mielenilmauksia nettigalleriaan. Osoitteeseen www.poseeraaparempimaailma.fi on tähän päivään mennessä kerätty yli 3 600 suomalaisen kuvaviesti Suomen eduskunnalle. Kuvista koottu multimediashow avataan eduskunnassa syyskuussa samaan aikaan kun YK:n jäsenvaltiot kokoontuvat huippukokoukseen New Yorkiin tarkastelemaan niin sanottujen vuosituhattavoitteiden edistymistä. Suomalaisten kansalaisjärjestöjen tavoite on lisätä Suomen panosta köyhyyden vastaiseen työhön.

Tytti Nahi, kehityspoliittinen sihteeri, Kepa: 040-772 4247
Mika Railo, tiedottaja, Kepa: 040-590 3446