Etelän vapaaehtoisohjelmasta vauhtia järjestöuralle

Merkittävä osa kehitysmaissa vapaaehtoistyössä olleista hakeutuu paluunsa jälkeen kansalaisjärjestö- tai kehitysyhteistyöalalle.
Ilona Niinikangas
5.9.2003

Kuva:mielenosoitus Perussa(Kuvaaja: Mabel Mori

Marianne Leimio oli mukana mielenosoituksessa, jossa vastustettiin turistikeskusten rakentamista koulun alueelle.

Myös halu toimia järjestöissä palkatta lisääntyy selvästi ulkomailla vietetyn ajan jälkeen. Tämä käy ilmi Kehitysyhteistyön palvelukeskuksen Kepan teettämästä tutkimuksesta, jossa oli mukana 149 Etelän vapaaehtoisohjelman osallistujaa vuosilta 1995-2003.

"Lähes kaikki vapaaehtoiset olivat tehneet jonkinlaista kansainvälisyyskasvatusta joko kertomalla kokemuksistaan lähipiirissään, luennoimalla kouluissa tai kirjoittamalla lehtijuttuja", kertoo ohjelmasihteeri Laura Lager Kepasta.

"Kyseessä on tietysti tavallista aktiivisempi porukka. Monet vapaaehtoisista ovat olleet mukana järjestöissä jo ennen matkalle lähtöään."

Etelän vapaaehtoisohjelma on Allianssin, Maailmanvaihdon, Kepan, Kansainvälisen vapaaehtoistyön ja Suomen Tinkun yhteinen hanke. Sen kautta lähtee vuosittain noin 60 suomalaista vapaaehtoista 4-12 kuukaudeksi ruohonjuuritason projekteihin Afrikkaan, Aasiaan ja Latinalaiseen Amerikkaan.

Suurin osa lähtijöistä on pääkaupunkiseudulla opiskelevia nuoria naisia. Kulttuuriantropologian opiskelija Marianne Leimio Helsingistä työskenteli viiden kuukauden ajan kielikoulutukseen erikoistuneessa Formacion de Maestros Bilingües de Indigenas -instituutissa Iquitosissa Perussa.

"Autoin toimistohommissa ja käänsin hankesuunnitelmia espanjasta englanniksi. Lisäksi olin koulun yhdyshenkilö hollantilaisten luomassa virtuaaliyhteisössä, jonka tarkoituksena on tukea alkuperäiskansoja. Tehtävät olivat innostavia ja toivon, että voin tulevaisuudessakin työskennellä järjestöissä, jotka ovat erikoistuneet alkuperäiskansojen tai lasten aseman parantamiseen."

Etelän vapaaehtoisohjelman seuraava hakuaika päättyy 15.9. Hakemuksia voi tilata osoitteesta: www.kepa.fi/toiminta/etvo/hakulomake/. Vaatimuksina on 20 vuoden ikä sekä kyky toimia itsenäisesti ja sopeutua erilaisiin olosuhteisiin. Eduksi katsotaan myös sellaiset taidot, joista on hyötyä vastaanottavalle järjestölle. Latinalaiseen Amerikkaan lähtijöiltä edellytetään espanjan osaamista, muihin maanosiin riittää englanti. Hakijat kutsutaan hakemusten perusteella haastatteluun, jonka pohjalta tehdään lopullinen valinta.

Ohjelmasihteeri Laura Lager, (09) 584 23 250.
Tiedottaja Ilona Niinikangas, (09) 584 23 217.