Etelän vapaaehtoisohjelma tutustuttaa toisenlaiseen arkeen

Etelän vapaaehtoisohjelma Etvo etsii jälleen uusia vapaaehtoisia. Syksyn hakuaika päättyy 13.9.
18.8.2005

Kehitysyhteistyö arjen tasolla voi olla vaikka jalkapallotreenien vetämistä, sählyturnauksen järjestämistä tai toimistotöitä. Etelän vapaaehtoisohjelman kautta kymmenet suomalaiset tutustuvat tavalliseen arkeen Aasiassa, Afrikassa ja Etelä-Amerikassa.

"Elämäni parhaat viisi kuukautta", kehuu kokemustaan Tansaniasta vapaaehtoistöistä palannut Eeva Ervamaa. Hän oli mukana tansanialaisessa järjestössä, joka tukee lasten koulunkäyntiä liikunnan avulla.

Ervamaan keskivertopäivään tansanialaisessa Mtwaran kaupungissa mahtui paljon: liikunnan opettamista kouluissa, jalkapallontreenien järjestämistä ja järjestön rutiinitöissä avuksi olemista. Työt veivät myös sählykentälle, sillä Mtwarasta löytyy iso joukko sählystä innostuneita nuoria.

"Tavoitteena on motivoida lapsia tulemaan ja pysymään koulussa", summaa sekä kieltenopettajaksi että lastentarhanopettajaksi valmistunut Ervamaa.

Etelän vapaaehtoisohjelma on viiden suomalaisen järjestön yhteinen ohjelma, jonka kautta lähtee vuosittain noin 60 suomalaista vapaaehtoistöihin Aasiaan, Afrikkaan ja Etelä-Amerikkaan. Vapaaehtoiset työskentelevät paikallisissa järjestöissä. Hakua koordinoi Kepa.

Suurta seikkailua tai tiukan ammattimaista työtä ei ohjelmasta kannata hakea, mutta aitiopaikka kohdemaan arkeen on taattu. Osa vapaaehtoisista asuu kohdemaassa perhemajoituksessa. Ohjelman puitteissa pyritään löytämään lähtijöille sijoituspaikka, jossa tarjolla oleva työ vastaa lähtijän taitoja ja kiinnostuksen kohteita.

Syksyn hakuaika Etelän vapaaehtoisohjelmaan päättyy 13.9. Vaatimuksina on vähintään 20 vuoden ikä, riittävä kielitaito (englanti tai espanja) sekä kyky toimia itsenäisesti ja sopeutua erilaisiin olosuhteisiin. Vapaaehtoiset maksavat ohjelmaan osallistumisen kulut itse.

Hakulomakkeiden tilaus
Lisätietoja antaa ohjelmakoordinaattori Sari Markkanen, (09) 584 23 250.

Lisää tietoa aiheesta