Ennätysmäärä asiaohjelmaa Maailma kylässä -festivaalilla

Maailma kylässä -festivaalin tuhti asiaohjelmapaketti tarjoaa jokaiselle jotakin. Luvassa on asiaa esimerkiksi köyhyyden vähentämisestä, ympäristöstä ja yritysvastuusta.
7.5.2008

Asiaohjelmassa esillä on muun muassa Pekingin olympialaiset, ihmisoikeudet, ilmastonmuutos ja biopolttoaineiden vaikutus köyhyyteen. Tunnettu juontajakaarti Bettina Sågbom, Joonas Hytönen, Maarit Tastula, Mirja Pyykkö ja useat alansa asiantuntijat pitävät huolen siitä, että asioita käsitellään monipuolisesti.

Toimittaja Jyrki Saarikoski haastattelee festivaalin päätähteä Barbara Hendricksiä. Hendricks on tehnyt yli 15 vuoden ajan työtä pakolaisten hyväksi ja hän on YK:n pakolaisjärjestön hyväntahdonlähettiläs. Haastattelu on lauantaina 24.5. kello 17.30 Ateneum-salissa.

Lauantaina Bettina Sågbom haastattelee Elisabeth Rehniä naisten oikeuksista ja tasa-arvosta. Maarit Tastula haastattelee vuoden 2006 pakolaisnaista, afganistanilaista Zarmina Razaita. Mirja Pyykkö puolestaan haastattelee Wilson Kirwaa.

Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paavo Väyrynen (kesk.) puhuu siitä, miten maatalous ja maaseudun kehittäminen näkyvät Suomen kehityspolitiikassa ja kehitysyhteistyössä. Toimittaja Anna Laine haastattelee Pyhän kirjan varjossa -dokumenttielokuvan pohjalta ohjaaja Arto Halosta.

Kepa järjestää sunnuntaina paneelin aiheesta Suomen kehitysrahoitus - vitsi vai saavutus? Osallistujina kansanedustaja Jutta Urpilainen (sd.) ja valtiovarainministerin erityisavustaja Juho Romakkaniemi (kok.).

Maailman kirjat -teltassa vierailee kirjailijoita etenkin latinalaisesta Amerikasta ja Venäjältä. Lisäksi esimerkiksi Independent Chinese PEN Centerin pääsihteeri Zhang Yu ja Tukholmaan vainoa paennut kiinalaiskirjailija Li Jianhong keskustelevat Kiinan sananvapaustilanteesta.

Luonnonvarojen käyttöön ja ilmastonmuutokseen liittyviä esityksiä on useita. Kirjailija Risto Isomäki puhuu ilmastonmuutoksesta ja Jussi Pakkasvirta haastattelee Brasilian maattomien liikkeen edustajaa José Manacas Camposia siitä, miten metsäteollisuus on vaikuttanut alueen olosuhteisiin.

Tapahtuman pääjärjestäjä on Kehitysyhteistyön palvelukeskus Kepa, joka on yli 270 kansalaisjärjestön kattojärjestö. Kepan ja globbariverkoston biopolttoainekampanja on näkyvästi esillä festivaalilla. Kampanja muistuttaa biopolttoaineinnostuksen haitallisista vaikutuksista maailman ruokaturvaan.

Paneeleiden lisäksi asiaohjelmassa on tietoiskuja, yhteisöteatteria ja kirjallisuutta.

Maailma kylässä -festivaali 24.-25.5.2008 Kaisaniemen puistossa ja Rautatientorilla lauantaina kello 11-20 ja sunnuntaina kello 11-18. Tapahtuma on ilmainen. Uudistetuilla verkkosivuilla on ohjelmalisäyksiä viikoittain.