Eduskunta tukisti hallitusta kehitysavusta

Suomalaiset kehitysjärjestöt ovat tyytyväisiä eduskunnan valtiovarainvaliokunnan mietintöön, jossa hallitukselta edellytetään voimakkaampia toimia kehitysyhteistyötavoitteen saavuttamiseksi.
28.4.2005

Eduskunta hyväksyi tänään valtiovarainvaliokunnan mietinnön valtiontalouden kehyksistä vuosille 2006-2009, jossa korostetaan 0,7 prosentin tavoitteen saavuttamisen tärkeyttä vuoteen 2010 mennessä.

"Olemme erittäin iloisia eduskunnan tämänpäiväisestä päätöksestä. Se on oikea ja osoittaa, että eduskunta ymmärtää Suomen kansainväliset velvoitteet paremmin kuin hallitus. Toivomme, esitys auttaa osaltaan hallitusta pysymään omassa tavoitteessaan", sanoi Kepan toiminnanjohtaja Timo Lappalainen.

Eduskunnassa äänestettiin myös Suomen historian ensimmäinen kehitysapuaiheisesta välikysymyksestä, johon yhtyivät kaikki oppositiopuolueet perussuomalaisia lukuun ottamatta. Hallitus sai eduskunnan luottamuksen ääniin 99-69, (poissa 31).

"Vaikka hallitus ei tällä kertaa kaatunut, on välikysymys ja siitä seurannut vilkas keskustelu osoitus siitä, ettei hallituksen lipsuvaan kehitysyhteistyöpolitiikkaan olla tyytyväisiä. Sekä äänestäjät että enemmistö kansanedustajista on selkeästi sitä mieltä, että hallituksen on syytä ottaa itseään niskasta kiinni jos mielii saavuttaa sen, mitä on luvannut", sanoi Lappalainen.

Hallitus leikkasi omassa kehysesityksessään vuoden 2006 ja 2007 määrärahoja 5-10 miljoonaa euroa. Valtiovarainvaliokunta palauttaa mietinnössään nämä miljoonat. Lisäksi valiokunta haluaa purkaa kehyksien sitovuuden varaamalla mahdollisuuden palata vuosien 2008 ja 2009 määrärahoihin tulevien vuosien budjettiriihissä.

"Hallituksen nykyiset suunnitelmat osoittavat kiistatta, että se on antanut periksi omasta tavoitteestaan saavuttaa 0,7 prosentin bktl-taso vuoteen 2010 mennessä. Vaikka valiokunnan mietintö ei sido hallitusta juridisesti on se vahva poliittinen signaali, jonka on muututtava rahaksi viimeistään ensi syksyn budjettiriihessä", sanoi Lappalainen.

Hallituksen nykyisen esityksen mukaan Suomen kehitysyhteistyömäärärahat olisivat 0,48 prosenttia bruttokansantulosta vuonna 2009. Järjestöjen mielestä 0,2 prosenttiyksikön hyppäys vuoden 2010 budjetissa olisi järjetöntä ja johtaisi vain kehitysavun haaskaukseen. Kehitysyhteistyön laadun varmistamiseksi määrärahoja pitäisi järjestöjen mielestä nostaa tasaisesti ja suunnitelmallisesti.

Timo Lappalainen, toiminnanjohtaja, 09-584 23 213, 040-723 9574
Mika Railo, tiedottaja, 09-584 23 247, 040-590 3446