Dominikaanijärjestöt kohti Roomaa

Dominikaanisen tasavallan kansalaisjärjestöt vaativat elintarvikkeille erityisasemaa maailmankaupassa. Järjestöt muotoilivat yhteisen kannanoton vietäväksi Roomaan Maailman ruokakokouksen seurantakokoukseen.
Kent Wilska
3.6.2002

Kuva: Kent Wilska
KUVA: Ruokasuvereniteetti on jokaisen valtion oikeus taata kansalaisilleen ruokaa keinolla millä hyvänsä, kertoi Cris Carles Veterinarios sin fronteras järjestöstä.(Kent Wilska).

SANTO DOMINGO -- "Köyhyys ja nälkä tappavat 18 lasta joka sekunti. Tämä on terrorismia, minkä aiheuttaa monikansallisiin yrityksiin perustuva talouden uusliberaali globalisaatio", julisti IDEAC järjestön vetäjä Nicolas Cruz Tineo kansallisessa ruokasuvereniteetti-tapahtumassa Santo Domingossa perjantaina 31.5.

Dominikaanijärjestöjen muodostaman ruokasuvereniteetti-verkoston FOPESA (Foro Permanente sobre Seguridad y Soberanía Alimentaria) järjestämässä tapahtumassa laadittiin yhteinen kannanotto vietäväksi kesäkuussa Roomassa pidettävään Maailman ruokakokouksen seurantakokoukseen.

Koolla oli yli 60 henkeä lähes 30 eri järjestöstä ympäri maata. Tapahtuman teemat globalisaatiosta geeniteknologiaan ja elintarviketurvallisuuteen olivat uusia useille paikalla olleille. Kokeneemmat aktiivit kuitenkin pyörittelivät termejä tottuneesti. "Ruokasuvereniteetti on jokaisen valtion oikeus taata kansalaisilleen ruokaa keinolla millä hyvänsä", kertoi Cris Carles Veterinarios sin fronteras järjestöstä.

Tulonjako unohdettu

Tilaisuudessa puhuneet viranomaiset keskittyivät nykyisen hallituksen saavutusten hehkuttamiseen. Kuulijat kuitenkin ihmettelivät miksi maassa yhä nähdään nälkää, jos ruokaa kerran on?

FAO:n maajohtaja Francisco Arias Milla korosti tasaisemman tulonjaon merkitystä ruokaturvan parantamisessa. ”On saatava aikaan laajempi poliittinen konsensus tulonjaon välttämättömyydestä. Dominikaanisessa tasavallassa oli 1990-luvulla talouskasvua, mutta ei vielä taloudellista tai sosiaalista kehitystä. Kasvu jäi vain pienen joukon taskuihin”, hän selitti. FAO:n mukaan noin 60 prosenttia Dominikaanisen tasavallan maaseutuväestöstä on köyhiä.

Ruoka pois WTO:sta

Ryhmätöissä osallistujat listasivat suuren joukon vaatimuksiaan vietäväksi Roomaan. Eniten keskustelua herätti kannanotto elintarvikkeista ja kansainvälisistä kauppajärjestelyistä. Tiukan linjan edustajat vaativat kaikkea mikä koskee ruokaa pois Maailman kauppajärjestöstä (WTO) ja tulevista Amerikan vapaakauppa-alue neuvotteluista. Heidän mukaan ruokaa ei voida rinnastaa muihin kauppatavaroihin kuten tuulettimiin tai matkapuhelimiin. Lievemmän linjan edustajat puolestaan kohtelisivat elintarvikkeita kuten muitakin kauppatavaroita. He vaativat sääntöjä kunnioitettavan niin, että ne turvaavat myös pienten maiden oikeudet.

"Me emme kiellä kansainvälistä kauppaa emmekä halaja autarkiaa, mutta eikö asioita voisi järjestää niin, etteivät aina samat maat ole häviäjiä?", kysyi Cris Carles.

Vilkkaan keskustelun jälkeen aiheesta oli lopuksi äänestettävä. Tiukemman linjan kannattajien ehdotus sai yli neljä viidennesta äänistä, ja järjestöt päättivät näin vaatia elintarvikkeille erityisasemaa maailmankaupassa.