Asemin uskottavuus vaakalaudalla ilman kansalaisyhteiskunnan ääntä

Liike-elämän lobbareiden etuoikeutettu pääsy Asemiin nakertaa Asemin uskottavuutta, todetaan Corporate Europe Observatory -tutkimuslaitoksen hiljan julkaisemassa raportissa. Vastaavasti kansalaisyhteiskunnan ajamat asiat on jatkuvasti työnnetty syrjään huippukokouksen agendalta.
4.9.2006

Yli 400 kansalaisjärjestöjen edustajaa on kokoontunut Helsinkiin Aasia-Eurooppa-järjestöfoorumiin. AEPF edeltää Euroopan ja Aasian maiden huippukokousta Asemia. AEPF käsittelee rauhaa, taloudellista turvallisuutta ja ihmisoikeuksia, vaatien Asemilta lisää läpinäkyvyyttä ja inhimillisen ulottuvuuden huomioon ottamista.

"Haasteemme on muokata globalisaatiota niin, että se jakaisi hyötyjään tasaisemmin ja tuottaisi vähemmän haittoja", AEPF:n suomalaisen järjestelykomitean puheenjohtaja Sirpa Pietikäinen sanoo.

"AEPF on tärkeässä roolissa Aasian ja Euroopan kansalaisyhteiskuntien välisenä linkkinä. Asemin tulisi kuunnella kansalaisyhteiskunnan ääntä, mikäli Asem haluaa saavuttaa oikeudenmukaisen ja kaikkia hyödyttävän globalisaatiomallin."

"Meidän toiveemme oikeudenmukaisemmasta ja tasa-arvoisemmasta taloudellisesta ja sosiaalisesta kehityksestä on loistanut poissaolollaan Asemin asialistalta aina vuodesta 1996. Näin Asem-prosessista puuttuu sosiaalinen ulottuvuus siitäkin huolimatta, että epätasa-arvoisuus kasvaa lähes kaikkialla Aasiassa ja Euroopassa", Andy Rutherford One World Action -järjestöstä sanoo. Rutherford on myös AEPF:n kansainvälisen järjestelykomitean jäsen.

AEPF käsittelee avauspäivänään rauhaa ja turvallisuutta. Energiaturvallisuus on tärkeässä asemassa.

"Kiina on luopunut perinteisestä tavoitteestaan energiaomavaraisuuteen, ja konfliktien vaara alueella on suuri valtioiden kilpaillessa ehtyvistä energiavaroista, kiinalaisen Pacific Environment -järjestön johtaja Wen Bo sanoo.

Energiaturvallisuus tulee olemaan Asemin asialistalla, ja sen odotetaan olevan esillä myös Kiinan ja EU:n huippukokouksessa syyskuun 9. päivänä Helsingissä.

Lisää tietoa aiheesta