Asemin puututtava ihmisoikeusrikkomuksiin

Ensimmäisessä Asemissa Bangkokissa 1996 osanottajamaat vannoivat tukeaan kansainvälisille ihmisoikeussopimuksille. Nyt, Asemin juhliessa kymmenvuotispäiväänsä, lapsityövoima sekä sananvapauden ja yhdistymisvapauden rajoitukset ovat yhä arkipäivää monessa Asem-maassa.
6.9.2006

Burman sotilasjuntta päivittäisine ihmisoikeusrikkomuksineen on eräs pahimmista esimerkeistä - mutta kaukana ainoasta.

Filippiineillä on viime vuosina toistuvasti loukattu oikeutta elämään. Amnesty Internationalin tilastot paljastavat, että viime vuonna maassa tehtiin 66 poliittista murhaa, ja tämän vuoden ensimmäisellä puolikkaalla tilastoihin on päätynyt jo 50 murhaa.

"Filippiinit etenee hiljaa kohti sotatilalakia. Poliittisten aktivistien murhat heijastavat maamme heikentyvää ihmisoikeustilannetta", Millet Morante Kilusan para sa Pambasang Demokrasya (KPD) - Movement for National Democracy -järjestöstä sanoo. Useita KPD:n aktivisteja on joutunut poliittisen murhan uhriksi tänä vuonna.

"Tapa, jolla poliittiset murhat on tehty Filippiineillä osoittaa, että ne eivät ole sattumaa, vaan osa systemaattista kansallista kampanjaa", sanoo Laban Nang Masan (Struggle of the Masses) -yhteenliittymän tiedote. Laban Nang Masa kokoaa yhteen edistysmielisiä poliittisia puolueita ja kansalaisjärjestöjä Filippiineillä. Se vaatii itsenäisen kansalaiskomission muodostamista tutkimaan poliittisia murhia ja viemään syylliset oikeuteen.

Toinen vakava ihmisoikeuskysymys Aasia-Eurooppa-järjestöfoorumi AEPF:n asialistalla on ihmiskauppa.

AEPF, toisin kuin Asem, on nostanut ihmisoikeudet tärkeäksi kysymykseksi.

"Euroopan unionin kontekstissa ihmiskauppaa pidetään ensisijaisesti laittomaan maahanmuuttoon ja järjestäytyneeseen rikollisuuteen liittyvänä kysymyksenä. Se on kuitenkin monitahoinen ilmiö, ja tämä (EU:n) lähestymistapa voi osoittautua kyseenalaiseksi tai jopa vääräksi tulkinnaksi."

AEPF kehottaa Asemia käsittelemään ihmisoikeuskysymyksiä ensi viikonlopun kokouksessaan.

"Ihmiskaupan uhreja ja selviytyjiä on muistettava. Uhrien suojelun ja tukemisen lisäksi ihmiskaupan alkusyihin täytyy puuttua", AEPF6:n kansallisen järjestelykomitean puheenjohtaja Sirpa Pietikäinen sanoo.

Lisää tietoa aiheesta