AEPF arvostelee Burman kutsumista Asemiin

Burman sotilashallinnon osanotto Helsingin Asem-kokoukseen ilman avointa keskustelua aiheesta kuvastaa Asemin nihkeää suhtautumista kansalaisyhteiskuntaan ja ihmisoikeuskysymyksiin.
25.7.2006

Euroopan unionin Burman vastaiset pakotteet ovat olleet voimassa pian kymmenen vuotta. Pakotteet sisältävät muiden muassa sotilashallinnon, asevoimien ja turvallisuusjoukkojen jäseniä sekä muita sotilashallintoon yhteydessä olevia henkilöitä koskevan maahantulon ja kauttakulun kiellon. Muun muassa viime vuonna Alankomaat ei myöntänyt Burman edustajille viisumeja Asem-talousministerikokoukseen.

Edellisen Asem-kokouksen aikaan vuonna 2004 sotilasjuntan edustus pääsi mukaan sillä ehdolla, että oppositiojohtaja Aung San Suu Kyi vapautetaan kotiarestista ja hänen NLD-puolueensa pääsee mukaan poliittisiin prosesseihin. Tätä ei kuitenkaan tapahtunut, ja EU:n sanktiot kiristyivät entisestään.

Nyt Suomi on kuitenkin valmis kutsumaan sotilashallinnon edustajia Helsingissä 10. - 11. syyskuuta pidettävään Asem-kokoukseen.

"Jos Burma tulee mukaan Asemiin, meidän on ainakin vaadittava Asemin keskustelevan tilanteesta ja lobbaavan Burman poliittisten muutosten puolesta", Aasia-Eurooppa-järjestöfoorumin (AEPF) kansainvälisen työryhmän jäsen Pietje Vervest hollantilaisesta Transnational Institute -järjestöstä vaatii.

Tiibet ja Kiina saman pöydän ääreen

Asemin alla, syyskuun 3. - 6. järjestettävän AEPF:n tavoite on vaikuttaa Asem-prosessiin tehden siitä läpinäkyvämpi ja avaten tietä kansalaisyhteiskunnalle. AEPF myös käsittelee talouteen painottuvassa Asemissa sivuun jääviä aiheita kuten sosiaalista oikeudenmukaisuutta, ihmisoikeuksia ja demokratiaa.

AEPF-prosessia kuvaa hyvin eräs Helsingin foorumin saavutuksista: Tiibetin pakolaishallituksen sekä Kiinan edustajien saaminen saman pöydän ääreen.

"Tämä on ensimmäisiä kertoja, kun Tiibet ja Kiina suostuvat tällaiseen avoimeen dialogiin", AEPF6-projektikoordinaattori Anu Juvonen sanoo.

AEPF:n osanotto on Asemista poiketen avoin kaikille eurooppalaisille ja aasialaisille kansalaisjärjestöille. Asemin osanottajamaiden lisäksi mukana on kansalaisjärjestöjä myös Asemin ulkopuolisista Aasian maista kuten Intiasta, Pakistanista ja Bangladeshista.

Lisää tietoa aiheesta