Merirosvoja kiinalaisen kalastaja-aluksen kannella marraskuussa 2008.
Kuva:
Jason R. Zalasky
Wikimedia Commons
Blogi

Miten Somalian merirosvot saadaan kuriin?

Somalian modernit merirosvot ovat operoineet jo pitkään maansa rannikolla kaapaten eteen tulevia aluksia ja vaatimalla lunnaita. Laivojen omistajat ovat olleet ahdingossa, eikä piraattien nujertamiseksi ole keksitty mitään vastalääkettä.
Jukka Aronen
29.10.2010

Kaikkea on yritetty. Laivojen mukaan on lähetetty sota-aluksia, mutta niitä ei ole riittänyt kaikille ja rosvojen toimintasäde on ollut todella laaja.

Jotkut ovat palkanneet vartijoita oman aluksensa kannelle tai viritelleet vesiletkuja laivan ympärille ajamaan kaapparit pois, mutta useimmiten röyhkeät valtaajat ovat vetäneet pidemmän korren.

Nyt on sitten keksitty uusi keino, joka näyttää lupaavalta. Se perustuu kilpikonnan käyttämään menetelmään.

Kolme päivää sitten somalipiraatit nousivat Ranskan lipun alla purjehtivan Maido-nimisen aluksen kannelle, eivätkä hämmästyksekseen löytäneet ketään aluksesta, ainakaan aluksi.

Laivan miehistö oli paennut pomminkestävään turvahuoneeseen, ja sieltä käsin se pystyi lähettämään hätäpyynnön, ja mikä tärkeintä, sammuttamaan laivan ohjausjärjestelmän.

Merirosvot eivät pystyneet vetämään laivaa rantaan eivätkä ottamaan panttivankeja. He poistuivat, ja laiva jatkoi pian matkaansa.

Jos tämä menetelmä yleistyy ja osoittautuu hyväksi, sillä voi olla vaikutusta myös Somalian kriisiin, jossa äkkirikastuneilla merirosvoilla on ollut yhä aktiivisempi rooli.

Suotavaa kuitenkin olisi, että myös rosvoilun alkusyihin voitaisiin puuttua. Monen mielestä piratismi nimittäin alkoi vastaliikkeenä sille, että Somalian merialue oli kärsinyt liian pitkään liikakalastuksesta ja ulkomaisten alusten veteen laskemista myrkyllisistä saasteista.

Myöhemmin toki laittomat kaappaukset ja merirosvoilu ovat riistäytyneet käsistä ja tulleet itsetarkoitukseksi.

Merirosvoilun taustoista kiinnostuneet voivat vaikka aloittaa tutkimusmatkansa Wikipedian artikkelista Piracy in Somalia.