Kuva:
Sami Taberman
Kepa
Blogi

"Maailmanparannus voi myös maistua hyvältä"

Kepa ja Reilun kaupan edistämisyhdistys kokoontuivat torstaina juhlimaan Reilua kauppaa, jonka myynti ylitti viime vuonna sadan miljoonan euron rajapyykin.
Topi Kanniainen
14.5.2012

Kepa ja Reilun kaupan edistämisyhdistys kutsuivat torstaina jäsenyhdistyksiä ja sidosryhmiä nauttimaan Reilun kaupan hedelmistä ja viineistä Kepan Dialogi-saliin.

"Kehitysjärjestöjen kattojärjestönä haluamme olla mukana tukemassa Reilua Kauppaa", Kepan viestintäjohtaja Mika Railo sanoi.

"Tämä tilaisuus osoittaa, että maailmanparannus voi olla hauskaa, mukavaa ja myös maistua hyvältä."

Tilaisuuden yllätysesiintyjä oli Reilun kaupan banaaniksi pukeutunut räppäri Stig. Muita kampanjaviikkoa tukevia artisteja ovat muun muassa Emma Salokoski, Jari Sillanpää ja Kirsi Ranto.

Tilaisuus oli yksi monista Herää reilumpaan maailmaan -kampanjaan, jonka tiimoilta järjestettiin lukuisia aamiaistilaisuuksia ympäri Suomen. Muun muassa työmatkapyöräilijöille järjestetyt Reilun kaupan aamiaiset ovat osa tapahtumaviikkoa.

***

Reilun kaupan tuotteiden myynti ylitti Suomessa viime vuonna sadan miljoonan euron rajapyykin. Tuotteita myytiin yhteensä 102,7 miljoonalla eurolla. Tuotteiden kokonaismyynnin arvo kasvoi noin kymmenen prosenttia.

Keskimäärin jokainen suomalainen käytti Reilun kaupan tuotteisiin 19 euroa. Suosituimpia Reilun kaupan tuotteita olivat kahvi, viini, kukat banaanit.

Reilun kaupan edistämisyhdistyksen toiminnanjohtajan Janne Sivosen mukaan 94 prosenttia kuluttajista tuntee Reilun kaupan merkin ja 85 prosenttia luottaa siihen.

Suomessa on jo kuusi Reilun kaupan kaupunkia ja kuntaa ja satoja Reiluun kauppaan sitoutuneita työpaikkoja.

Reilun kaupan ajatus on, että tuotteen viljelijä saa tuotteestaan takuuhinnan tuotteen valmistusmaassa. Takuuhinta turvaa viljelijälle säällisen toimeentulon myös silloin, kun tuotteen maailmanmarkkinahinnat ovat alamaissa.