Aiemmin Mnyawin lukiosta valmistui vuosittain vain muutamia tyttöjä, mutta tänä vuonna valmistuneita oli 34.
Kuva:
Kirsi Koivuporras-Masuka / Kepa Tansania
Blogi

Ennätysmäärä lukiosta valmistuvia tyttöjä – miten tulevaisuudessa?

Tansanialaisen Sports and Development Aidin ja suomalaisen Liikunnan Kehitysyhteistyö LiiKen hyvin sujunut yhteistyö tyttöjen koulunkäynnin edistämiseksi on tyssäämässä Suomen rajujen kehitysapuleikkausten takia.
Kirsi Koivuporras-Masuka
27.8.2015

Ensimmäisenä kiinnittää huomion se, että tässä luokassa on paljon tyttöjä. Puheensorina ja supattelu katkeavat tuolien ryminään, kun Mnyawin lukion rehtori Salumu Mnyongon astuu sisään perässään Sports and Development Aidin (SDA) hanketyöntekijät Thea Swai ja Tatu Said. Kasvoilla välähtävistä nopeista hymyistä voi päätellä, että vieraat ovat oppilaille ennestään tuttuja.

Mnyawin kylä sijaitsee noin 90 kilometrin päässä Mtwaran kaupungista, puolentoista tunnin ajomatkan päässä pitkin kumpuilevaa punaista hiekkatietä. Rehtori Mnyongo kertoo, että koulu perustettiin 2006, jolloin koulussa oli vain 40 oppilasta. Nyt heitä on 323, joista 191 on tyttöä. Pitkään tyttöjä oli kuitenkin alle sata, ja edellisen vuosikurssin 82 tyttöoppilaasta vain kuusi valmistui.

Nyt lukion viimeistä luokkaa käyvät oppilaat ovat juuri se sama vuosikurssi, joiden kanssa SDA neljä vuotta sitten aloitti Äidit ja tyttäret -hankkeen yhteistyössä Liikunnan Kehitysyhteistyö LiiKen kanssa. Hankkeessa on liikunnan keinoin annettu terveyskasvatusta sekä motivoitu tyttöjä opiskelemaan yhteensä 57 koulussa.

* * *

Kouluihin on perustettu myös tyttöjen vertaistukiryhmät, joita vetävät hankkeessa koulutetut tytöt. Näissä ryhmissä puhutaan muun muassa terveydestä, koulutuksen tärkeydestä ja opeteltu elämänhallintaitoja. Vaikka Äidit ja tyttäret -hanke on ehtinyt virallisesti päättyä, jatkavat vertaisryhmät toimintaansa. Tässä koulussa tytöt kokoontuvat keskiviikkoisin ja tarkoituksena on, että vetäjät kouluttavat itselleen seuraajat.

"Olen todella tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen. Tänä vuonna meillä on ensimmäistä kertaa paljon valmistuvia tyttöjä. Ennen heitä oli vuosittain muutamia, nyt valmistuu 34", kertoo Mnyongo. "Olemme todella kiitollisia tästä hankkeesta ja toivoisimme, että se jatkuisi. Olemme nähneet, miten iso muutos on tapahtunut."

Thea Swai ja Mnyongo selittävät yhdessä, että teiniavioliitot ja -raskaudet ovat tavallisimpia syitä, joiden vuoksi tytöt keskeyttävät koulun.

"On myös muita syitä. Iso osa näidenkin oppilaiden vanhemmista on yksinhuoltajia, mikä tekee koulumaksujen maksamisesta vaikeaa. Erotessa lapset jäävät useimmiten äidille tai jopa isoäideille", Swai selittää.

Vanhemmat saattavat myös suhtautua tyttöjen koulunkäyntiin vähätellen. Avioliiton solmiminen mahdollisimman varhain näyttää toimeentulon kannalta helposti varmemmalta, ja niin on ennenkin tehty. Eikä koulupudokkuus koske vain tyttöjä, vaan myös moni pojista keskeyttää koulun, koska huoltajat tarvitsevat poikia viljelemään maata ja kantamaan osansa perheen toimeentulosta.

"Tilanne on kuitenkin muuttumassa hiljalleen. Ja kun tytöt ovat itse motivoituneita ja tietävät, mistä puhuvat, heillä on mahdollisuus perustella koulunkäyntinsä tärkeyttä vanhemmilleen", Swai toteaa.

* * *

Äidit ja tyttäret -hanke on nimensä mukaisesti työskennellyt myös tyttöoppilaiden äitien kanssa. Hankkeen aikana on perustettu naisryhmiä, joille on liikunnan ja terveyskasvatuksen lisäksi annettu yrittäjyyskoulutusta ja tarjottu pienlainoja. Lainojen tarkoituksena on tukea naisten yritystoimintaa ja toimeentuloa ja samalla myös tyttöjen koulunkäyntiä.

SDA:n ja LiiKen tarkoituksena oli jatkaa tuloksellista työtä, mutta hankkeen jatkohakemus on nyt jäänyt leikkuriin, kun vuoden 2015 hanketukikierros jäädytettiin ulkoministeriössä.

"On sääli, ettei ulkoministeriön rahoitusta voi saada, sillä hankkeessa saatiin todella hyviä tuloksia. Koulunsa keskeyttäneiden tyttöjen ja teiniraskauksien määrä väheni hankkeen aikana 90 prosenttia", toteaa LiiKen toiminnanjohtaja Ari Koivu.