Blogi

Aasian kehityspankin uudistettu vastuu- ja valitusmekanismi

Kuinka yksittäinen kansalainen voi valittaa kansainvälisen rahoittajan toimista? Yksi esimerkki saatiin, kun Aasian kehityspankin (ADB) asiantuntija Geoffrey R. Crooks vieraili Kepassa 1.2. kertomassa pankin viime vuonna uudistetun vastuu- ja valitusmekanismin (Accountability Mechanism, AM) toiminnasta.
Karoliina Zschauer-Lilja
13.2.2013

Mekanismi on vuosituhannen alussa kehitetty palaute-, valitus- ja ratkaisuväylä, joka on suunnattu ADB:n rahoittamien hankkeiden kohderyhmille eli tavallisille kansalaisille.

Valituksen ADB:n toiminnasta voi panna alulle vähintään kaksi hankkeen vaikutuksen piirissä olevaa yksityishenkilöä. Henkilöt voivat myös nimetä itselleen edustajan prosessia varten. Crooks korosti kuitenkin, ettei mekanismi ole ensimmäinen kompensaatioväylä, vaan tätä ennen täytyy haitoista yrittää hakea korvausta joltakin paikallistaholta.

Vastuu- ja valitusmekanismiin tuodut valitukset käsitellään pankin Office of Complience Review Panelissa (CRP), jonka koordinaattorina Crooks työskentelee. Paneeli toimii erillisenä osana ADB:tä ja tutkii, onko pankki noudattanut hankkeissaan omia sääntöjään ja periaatteitaan.

Valitukset voi toimittaa kirjallisesti kenelle tahansa ADB:n virkamiehelle. AM:ssä valituksia varten on kaksi eri käsittelyväylää. Ongelmanratkaisun (Problem solving) ja laillisuustarkastuksen (Compliance review) väylä. Jättövaiheessa on päätettävä, kummassa haluaa oman aloitteensa tulevan käsitellyksi.

Ongelmia saattaa muodostua alueilla, joilla luku- ja kirjoitustaito on heikkoa. Crooks kuitenkin lupasi, että valistusta koskeva materiaali on saatavana aina paikallisella kielellä ja että jokainen vastaanotettu tapaus tutkitaan. Tässä kohtaa kansalaisjärjestöillä olisikin mahdollisuus aktivoitua ja avustaa mahdollisten korvausten hakemisessa ja prosessin läpiviennissä. AM:n kautta on viime vuosina kompensoitu esimerkiksi Pakistanissa ja Sri Lankassa toteutettuja hankkeita.

Lisätietoa